50 juiceopskrifter som ebog
50 juiceopskrifter som ebog

8 tips til en sundere kost i hverdagen

Sådan kan du ændre dine spisevaner

Her giver vi dig 8 retningslinier der kan hjælpe dig til en sundere livsstil fra i dag. 8 tips til en sundere kost i hverdagen8 tips til en sundere kost – Livet handler jo ikke kun om at leve af juice hver dag og være på juice kur hele tiden, men juice er meget effektivt til at booste en slankekur, og det at begynde at leve en meget sundere livsstil. Men ud over det at drikke sin egen frisklavede juice, så er der mange andre måder at leve en sundere livsstil på. Her giver vi dig lidt at tænke over hvis du gerne vil ændre dine spisevaner til en sundere livsstil sammen med juice
Bestil e-bog med 50 juiceopskrifter som PDF eller mobil app – klik her

Råd nr.1

Spis en regnbue hver dag. De egenskaber, der giver hver frugt eller grøntsag sin flotte farve er de samme elementer, der hjælper med at beskytte vores immunforsvar og holde vores krop stærk. Hver farvefamilie er rig på unikke og vigtige mikronæringsstoffer. Hvilke farver skal du kigge efter i dine frugter og grøntsager? Her er nogle eksempler: RØD: tomat, vandmelon, rød peber, rødbeder, jordbær, hindbær, kirsebær, grapefrugt, granatæble, æble, guava, rødløg. ORANGE/GUL: appelsin, sød kartoffel, mango, vinter squash, papaya, gulerødder, appelsin, mandarin/clementin, nektarin, fersken, abrikos. GRØN: spinat, grønkål, avocado, asparges, artiskok, grønne kål, kinakål, rosenkål, broccoli, grøn peber, brøndkarse, kiwi, æbler, avocado, koriander, basilikum, persille, mynte. BLÅ/LILLA: blåbær, aubergine, lilla kål, brombær, blommer. HVID: hvidløg, blomkål, løg, ingefær, japanske radiser, burre rod.

Råd nr.2

Indtag så mange frugter og grøntsager som muligt. Juice, supper, smoothies og salater er alle nemme måder at forbruge flere næringsstoffer og integrere mere frugt og grønt i din kost uden større besvær. Du kan også bestille vore e-bog med 50 juiceopskrifter på dansk her til kun 49 kr.

Råd nr.3

Når det er muligt, skal du vælge lokale, sæsonbetonede og økologiske fødevarer. Når du køber lokalt, så får du de friskeste råvarer, og så støtter du desuden lokale landmænd, og er med til at holde dem i live som leverandør af friske råvarer.

Råd nr.4

8 tips til en sundere kost – Glem ikke at nyde lidt god mad indimellem. Det sunde liv handler nemlig ikke kun om at fratage dig de “sjove” ting i hverdagen. Livet handler om at LEVE LIVET. En sund livsstil er ikke én livsstil der indeholder savn til en masse god mad, men en sund livsstil kan også lejlighedsvis indeholde en sød dessert eller en velsmagende snack. Bare du husker at spise masser af frugt og grøntsager, så du ikke har så meget plads tilbage til chips og is. Og glem ikke, frugt og grøntsager og juice er også sjovt.

Råd nr.5

Spis mindre portioner oftere. Spis ikke indtil du er mæt, spis indtil du er tilfreds. Du vil opdage, at det at spise flere plantebaserede (frugt og grønt) fødevarer vil hjælpe dig til at opnå en mere behagelig følelse i maven, end at spise fede forarbejdede fødevarer, som eksempelvis pizza, hvor du kan føle decideret ubehag efterfølgende.

Råd nr.6

8 tips til en sundere kost – Overvej hvordan du forbereder din mad, så du får mest muligt ud af den. Og her mener vi ikke flest kalorier, men flest næringsstoffer. Det er klart, at friturestegning er et no go. Hvor imod du anbefales at bage, stege, grille, og damp din mad.

Råd nr.7

Undgå forarbejdede “junk” fødevarer. Hold dig væk fra fastfood, emballerede fødevarer og højt fedtmættede fødevarer. Jo længere du kan begrænse dem i din kost, jo bedre vil du føle dig, og jo flottere bliver du, og jo bedre et liv får du.

Råd nr.8

8 tips til en sundere kost – Tænk protein på en ny måde. I USA er der lavet målinger der viser at den typiske fordeling i kosten er 50% animalsk protein, 25% overkogte grøntsager og 25% stivelse så som eksempelvis hvide kartofler. Det anbefales at lave fordelingen i kosten således: 50% vegetabilske fødevarer som grøntsager eller noget frugt, 25% magert protein og 25% fuldkorn.

8 tips til en sundere kost

De vegetabilske proteiner Du skal spise:
  • Bønner og Bælgplanter
  • Nødder og frø
  • Naturlig nødde smør
  • Ikke-GMO Soya fødevarer (tofu, sojamælk)
De animalske proteiner du skal spise:
  • Organiske fritgående fjerkræ
  • Græs fodret magert oksekød (herunder bison, struds, bøffel)
  • Organiske æg fra fritgående fjerkræ
  • Vildt fanget fisk
  • Økologiske mejeriprodukter
(Besøgt 2.037 gange, 1 besøg i dag)

Tags:, , ,

Skriv en kommentar